Gdy zaczynasz prowadzić biznes, zwłaszcza w branży e-commerce, nie warto stawiać pytania, czy współpracować z firmą pozycjonującą. Właściwe pytanie brzmi: jak wybrać firmę pozycjonującą? Śmiało można powiedzieć, że nie ma dziś skutecznego marketingu i dobrze działających biznesów internetowych bez SEO.
A więc na co zwrócić uwagę podczas szukania usługodawcy?
Pytaj o metody
Zanim zaczniesz szukać firmy, postaraj się dowiedzieć trochę o samym pozycjonowaniu. Dlaczego to takie ważne? Oczywiście nie jesteś w stanie stać się szybko specjalistą, ale na pewno warto poznać tzw. metody black hat SEO. To techniki, na które nie pozwala Google. Są już w dużej mierze mało skuteczne, ale niektóre firmy wciąż je stosują, by zapewnić szybkie wyniki. Co w tym złego? Google to nie państwo? Owszem, jednak prędzej czy później zapewne pojawi się nowa aktualizacja skryptu wyszukiwarki lub aktualne procedury Google wykryją oszustwo. A wtedy Twoja strona z samej góry może spaść na dno i to na wiele miesięcy. Lepiej więc być cierpliwym i działać w zgodzie z wyszukiwarkowym gigantem.
A więc podstawowa odpowiedź na pytanie, jak wybrać firmę pozycjonującą brzmi: unikaj black hat SEO i firm, które obiecują, że Twoja strona będzie na szczycie listy w ciągu kilku dni. Trudno podać średni wynik, ale zazwyczaj pozycjonowanie trwa przynajmniej 2-3 miesiące, zanim efekty są dobrze widoczne.
Podczas rozmów o metodach warto się też dowiedzieć, co dzieje się po rozwiązaniu umowy. Wiele agencji prowadzi własne strony, na których dodają linki do stron klienta. Czy po ewentualnym zakończeniu współpracy będziesz mógł przejąć takie zaplecze? Czy odnośniki przynajmniej na nim zostaną czy zostaną usunięte (a raczej przekierowana na innego klienta)?
Jaki model rozliczeń?
Aby ustalić, jak wybrać firmę pozycjonującą musisz też zorientować się w systemach rozliczeń. Jaki model będzie najwygodniejszy? Na pierwszy rzut oka wydaje się, że płatność za efekty. Jest w tym wiele racji, ale też istotny mankament. Firma, która otrzyma pieniądze za frazę na wysokiej pozycji, będzie bardziej skłonna do zaproponowania haseł łatwych do wypozycjonowania, a niekoniecznie korzystnych dla Twojego przedsiębiorstwa. Łatwe frazy nie muszą się przekładać na wyższą sprzedaż czy nawet większą ilość wejść na stronę.
Alternatywą jest stała płatność „abonamentowa”. Tu jednak też pojawia się mały problem – firma nie musi działać sprawnie przez pierwsze miesiące, bo i tak dostanie od Ciebie wynagrodzenie.
Jeżeli druga strona jest otwarta na negocjacje, możesz spróbować umówić się na model, który będzie połączeniem tych dwóch opcji.
Uważaj na oszustów!
Podczas zastanawiania się jak wybrać firmę pozycjonującą nie sposób ominąć tematu oszustów. Niestety w sieci roi się od młodych agencji SEO, a część z nich to zwykli oszuści. Znane są przypadki świadomego niekorzystnego formułowania umów i wyłudzania pieniędzy. Możesz też trafić na firmę, która po prostu nie robi nic, licząc na opłatę abonamentową przez pierwsze miesiące. Rozwiązanie? Oczywiście dokładne czytanie umów, a do tego poleganie na rekomendacjach i dobrych opiniach w sieci.
Przyjrzyj się pozytywnym komentarzom, by ustalić czy pozytywne opinie nie są fejkami. Zapytaj znajomych przedsiębiorców, czy nie mogą kogoś polecić. A gdy zdecydujesz się na współpracę, podpisz umowę z krótkim terminem wypowiedzenia.
Prowadzę sklep internetowy i moje pierwsze doświadczenie z agencją nie wspominam najlepiej. Tak jak autor tekstu przestrzega przed oszustami tak i ja trafiłem na taką firmę. Niestety nie wiedziałem wtedy czym to się wszystko „je”. Dlatego trzeba bardzo uważać, ale też nie zrażać się ponieważ są agencje, które na prawdę znają się na swojej pracy. Później korzystałem z usług firmy fusionmarketing.pl oraz seo-friendly.pl i byłem bardzo zadowolony!
[…] Aby jednak nie było tak ponuro, przejdźmy do pozytywnej części odpowiedzi na pytanie o to czy warto płacić za pozycjonowanie. Argumentów na tak nie brakuje i zdaje się, że są one przeważające, z jednym zastrzeżeniem: musisz się przyłożyć i wybrać dobrą firmę. Jak to zrobić? Odpowiedź znajdziesz w naszym poprzednim artykule. […]