Jeżeli prowadzisz własną działalność lub działasz jako freelancer, nie zastanawiasz się nad tym, czy szef jest zadowolony albo ile punktów brakuje Ci do premii. Masz za to inny problem: gdzie szukać nowych klientów? Dużym błędem jest opieranie całej działalności na jednym lub dwóch klientach. Nawet jeżeli są to wiarygodne i duże firmy, bezpieczniej jest zadbać o większą dywersyfikację. Trochę jak z grą na giełdzie, tyle że tutaj inwestujesz czas. A im bardziej zróżnicowany będzie Twój „portfel inwestycyjny” tym większa szansa, że Twoja działalność będzie się miała dobrze i nie będzie przynosić strat w razie większych zawirowań.

Gdy polegasz na jednym kliencie, a ten nagle zrezygnuje lub popadnie w kłopoty finansowe – zostajesz na lodzie. Kiedy masz dziesięciu klientów, a jeden niespodziewanie odpadnie, po prostu poświęcisz ten czas na szukanie kolejnego zleceniodawcy, a Twoje straty będą znacznie mniejsze.

A więc gdzie szukać nowych klientów?

Zacznij od portali ogłoszeniowych

Działania warto zacząć od portali ogłoszeniowych. Na początek wybierz portale uniwersalne, z ogłoszeniami na każdy temat. Następnie stwórz konto w serwisach usługowych. Staraj się śledzić ogłoszenia regularnie, najlepiej codziennie. Zleceniodawcy często są „niecierpliwi”, a gdy konkurencja jest duża, wartościowe ogłoszenie może być nieaktualne w ciągu godziny! A cóż dopiero, gdy miną dwa dni…

Zaletą niektórych serwisów usługowych jest też to, że pozwalają na rozliczanie się za pośrednictwem portalu, a nawet umożliwiają wystawianie faktur za dodatkową opłatą. Dzięki temu nawet osoba bez działalności gospodarczej może zaproponować klientowi FV lub po prostu wykonać usługę bez dodatkowych formalności, w pełni legalnie.

Zapisz się do grup na FB

Patrząc na możliwości jakie daje Facebook można dojść do wniosku, że niebawem zastąpi Internet jako taki. A mówiąc na poważnie, FB doskonale nadaje się m.in. do znajdowania nowych usługobiorców na wiele sposobów.

Gdzie szukać klientów na Facebooku? Przede wszystkim w grupach. Użyj wyszukiwarki, by znaleźć grupy zgodne z Twoją branżą. Wyślij prośbę o dołączenie. A po dodaniu, wrzuć ogłoszenie własnych usług, najlepiej z linkiem do portfolio. Włącz też śledzenie postów w danej grupie. Opcję tę trzeba zaznaczyć oddzielnie, jeżeli chcesz, by Facebook informował Cię o wszystkich nowych postach. W przeciwnym razie portal wyświetli Ci tylko te informacje, które uzna za stosowne, a wiele ciekawych ogłoszeń może Ci przejść koło nosa.

Gdy zauważysz ciekawe ogłoszenie, napisz wiadomość prywatną do ogłoszeniodawcy i dodaj komentarz pod postem, w którym wspomnisz, że już wysłałeś wiadomość. Po co taki zabieg? Ponieważ wiadomości od nieznajomych trafiają do folderu „inne” i można je łatwo przegapić. Nie zapomnij też samemu sprawdzać tego folderu, gdy dasz ogłoszenie.

Niech klienci szukają Ciebie

Na koniec możemy udzielić jeszcze przewrotnej odpowiedzi na pytanie o to, gdzie szukać nowych klientów – otóż: niech klienci szukają Cię sami! W jaki sposób? Najlepiej, by usłyszeli o doskonałej jakości Twoich usług i o tym, jak dobry jest z Tobą kontakt od Twoich aktualnych klientów. Innymi słowy, niech zadziała system poleceń. To stara metoda, która sprawdza się nadal w XXI wieku. Po prostu rób dobrze to czym się zajmujesz. Staraj się działać rzetelnie i uczciwie. Trzymaj się terminów, a na pewno co jakiś czas pojawi się na Twojej skrzynce nowa wiadomość zaczynająca się słowami „Dzień dobry, dostałem Pana maila od X, dla którego Pan wykonywał…”.

Drugi sposób, by „szukać klientów pasywnie” to własna, dobrze wypozycjonowana strona internetowa. Wiele osób zaczyna poszukiwania wykonawców od Google. Jeżeli będziesz wysoko na liście wyników wyszukiwania i zadbasz o przejrzystą stronę, ciekawie przedstawioną ofertę i wyraźnie zaznaczone dane kontaktowe, nowi klienci będą licznie przybywać.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here