Analiza SWOT jest bardzo wygodnym narzędziem do sprawdzenia opłacalności inwestycji czy pomysłu na biznes. Można ją wykorzystać także podczas rozwiazywania prywatnych problemów, planowania kariery czy ścieżki rozwoju osobistego. Z biznesowego punktu widzenia może się przydać także podczas wizyty w banku, gdy zechcesz dostać kredyt lub kiedy będziesz ubiegać się o wsparcie instytucji finansowych czy tzw. aniołów biznesu.
Jak przeprowadzić analizę SWOT? W najprostszym wydaniu wymaga ona jedynie stworzenia tabeli podzielonej na cztery części. W kolejnych komórkach wpisujemy:
- Mocne strony (Strengths)
- Słabe strony (Weaknesses)
- Szanse (Oportunities)
- Zagrożenia (Threats)
Na myśl przychodzi od razu pytanie: po co Ci dodatkowa tabelka? Czy nie szkoda czasu na jej sporządzanie?
Pierwszy ważny powód za wykonaniem analizy SWOT już wymieniliśmy – może być ona wymagana przez inwestorów, którzy będą chcieli mieć jasny obraz Twojej propozycji. Drugi powód jest „miękki”, ale równie istotny. Mianowicie, analiza SWOT bardzo ułatwia obiektywne ocenienie pomysłu i organizację wszystkich plusów i minusów. Może znacznie pomóc w przewidywaniu i rozwiązywaniu problemów oraz zwiększyć szanse na dobry start.
Zobaczmy po kolei, jak przeprowadzić analizę SWOT.
Mocne strony
Tutaj zapisujemy wszystkie zalety naszego pomysłu, zwłaszcza te, które dają nam przewagę nad konkurencją. Będzie to np. niska cena produktów, nowoczesne zaplecze techniczne, innowacyjne rozwiązanie, doświadczona kadra itp.
Mocne strony dotyczą cech samego biznesu.
Słabe strony
Słabe strony to oczywiście przeciwieństwo poprzedniej kategorii. Dla odmiany wpisz tu wszystko to, co sprawia, że Twój biznes poradzi sobie gorzej. W tym dziale może się znaleźć np. brak doświadczenia czy niewielka rezerwa finansowa. Pod uwagę warto też wziąć dostęp do klientów oraz świadomość marki wśród odbiorców.
Aby przeprowadzić analizę SWOT rzetelnie, kluczowe jest obiektywne podejście i trzeźwa ocena. Lepiej dojść do wniosku, że biznes ma dużo słabych stron i zacząć nad nimi pracować niż ukrywać mankamenty.
Szanse
Czym różnią się szanse od mocnych stron? Tym razem musisz skupić się na czynnikach zewnętrznych. Na wszystkim, co może sprawić, że Twój biznes pojawi się we właściwym miejscu i czasie. Dotyczy to zarówno sytuacji aktualnej, jak i przewidywanych przyszłych wydarzeń. Na przykład duże poparcia dla środowisk prawicowych wśród młodych Polaków to szansa na wyższą sprzedaż koszulek szkalujących lewicę.
Do szans można zaliczyć też słabą konkurencję, upadające firmy konkurentów, trendy w branży czy zapowiedź zmiany prawa na korzyść dla biznesów, takich jak Twój.
Zagrożenia
Zagrożenia to przeciwieństwo szans. Aby w pełni przeprowadzić analizę SWOT wpisz w to ostatnie pole wszystkie przewidywane zagrożenia dla Twojego biznesu czy inwestycji. Może to być np. zapowiedź wyższych podatków, nowy silny gracz na rynku czy fakt, że rozwiązanie jest nowe i klienci mogą być nieufni.
Źródła informacji do analizy SWOT
Jeśli zastanawiasz się, jak przeprowadzić analizę SWOT, by była ona rzetelna, dobrą odpowiedzią będzie gruntowy research oraz współpraca ze znajomymi, rodziną oraz potencjalnymi partnerami czy współpracownikami.
Wiele cennych informacji znajdziesz w powszechnie dostępnych raportach, na forach internetowych i w branżowych artykułach. Część informacji możesz też zdobyć udając klienta konkurencji i prosząc o wycenę lub rejestrując się na stronie hurtowni, by mieć dostęp do cen towarów.
Natomiast współpraca z innymi osobami pomoże Ci w stworzeniu pełnego, obiektywnego obrazu. Nikt nie przepada za krytyką, ale czasem warto posłuchać znajomych i zgodzić się z ich zastrzeżeniami. Jeżeli będą one racjonalne, koniecznie zapisz je w analizie SWOT.
[…] poprzednim artykule pisaliśmy o analizie SWOT, czyli podstawowej formie analizowanie plusów i minusów pomysłu na biznes lub aktualnie […]