Na czym polegają fundusze inwestycyjne?

0

Polacy coraz częściej korzystają z funduszy inwestycyjnych, głównie dlatego, że doceniają elastyczność ich prowadzenia oraz niskie ryzyko inwestycyjne. Zalet tego typu funduszy jest o wiele więcej oraz samo zrozumienie, w jaki sposób one działają jest kluczowe. Generalnie, przyjmuje się, że fundusze inwestycyjne działają jak banki. Jest to natomiast na tyle alternatywna forma inwestycji, że skorzystanie z niej jest kuszące.

Gdzie wymienić walutę? W kantorze internetowym, czy w kantorze stacjonarnym?

0

Jeszcze jakiś czas temu takie pytanie nie zostałoby w ogóle postawione, jednak wiele zmieniło się w branży ekonomicznej, a także w Internecie. Dlatego teraz kantory wirtualne są tak samo chętnie wybierane jak te stacjonarne. Co ciekawe, jeśli nadal usługi z tego zakresu będą tak się rozwijały to może nawet okazać się, że kantory wirtualne będą bardziej popularne niż te tradycyjne.

Jak wybrać program do fakturowania – praktyczny poradnik

0

Wybór intuicyjnego i funkcjonalnego programu do wystawiania faktur to bardzo ważna decyzja, przed którą staje każdy przedsiębiorca, niezależnie od tego czy prowadzi dużą firmę, czy jednoosobową działalność gospodarczą. Zastanawiasz się, jakie funkcje powinien posiadać dobry system do fakturowania? Sprawdź nasz poradnik, a wszystkiego się dowiesz!

Zarządzanie energią w nowoczesnych firmach

0

Koszty energii to znaczne obciążenie finansowe zwłaszcza dla dużych przedsiębiorstw. Aby obniżyć rachunki, a także zredukować niekorzystny wpływ na środowisko naturalne warto zainwestować w nowoczesny system zarządzania energią.

Dlaczego pożyczki gotówkowe mają tak złą opinię?

0

Nie sposób ukryć, że w Polsce pożyczki gotówkowe nie cieszą się dobrą opinią. Konsumenci boją się je pobierać i zazwyczaj kojarzy im się to z popadaniem w jeszcze większe zadłużenie. Warto zdawać sobie sprawę, z czego to wynika, zwłaszcza, kiedy sami będziemy chcieli pobrać kredyt. Należy wiedzieć, że panują pewne mity, które w społeczeństwie są utrwalone, a wynika to ze złych nawyków niektórych grup społecznych.

Jak wrócić do pracy po urlopie?

0

Gdy zamykasz za sobą drzwi biura i udajesz się na długi urlop, czujesz przypływ wakacyjnej euforii. Niestety w ostatnich dniach wolnego wraca widmo powrotu do pracy, co wiąże się z dużym stresem. W jaki sposób możesz sobie ułatwić to przejście? Jak wrócić do pracy po urlopie?

Rozwiąż najważniejsze sprawy jeszcze przed urlopem

O powrocie do pracy warto pomyśleć już w ostatnich dniach przed urlopem. Dlaczego? Ponieważ wtedy możesz zadbać o rozwiązanie najbardziej pilnych spraw. Jeżeli uporasz się z najważniejszymi obowiązkami przed udaniem się na wakacje, powrót będzie łatwiejszy, bo nie będzie oznaczał konieczności zmierzenia się z zaległymi sprawami.

Jeżeli sam nie jesteś w stanie podołać obowiązkom, możesz postarać się o to, by część Twoich spraw została przekazana innym pracownikom. Porozmawiaj z szefem oraz bezpośrednio ze współpracownikami.

Powrót w środku tygodnia

Jak wrócić do pracy po urlopie? Najlepiej w środku tygodnia. Gdy wracasz w środę lub czwartek, musisz przepracować tylko 2-3 dni, by znów nadeszły dwa dni wolnego. Taki powrót jest o wiele przyjemniejszy i mniej stresujący. W miarę możliwości postaraj się zaplanować wakacje tak, by wrócić właśnie w połowie tygodnia i uniknąć perspektywy pięciu dni ciężkiej pracy.

Po urlopie nie musisz pracować 12 godzin dziennie

Błędem pracowników wracających po urlopie jest chęć przerobienia maksymalnej liczby zadań w jak najkrótszym czasie. W efekcie po przyjemnych wakacjach wpadasz w wir pracy cięższej niż zwykle. Zamiast tego lepiej powściągnąć nieco emocje i wziąć się za wykonywanie priorytetowych obowiązków. Zastanów się, które zadania są najważniejsze i skup się na tych niecierpiących zwłoki.

Gdy wracasz do pracy po urlopie nie zapominaj też o przerwach. Staraj się nie wyrabiać nadgodzin tylko pracować standardowe 8 h. Popołudnie poświęć na wypoczynek i wspomnienia z wakacji. Wykorzystaj też dostępne przerwy w trakcie pracy. Powrót do biura po wakacjach nie musi oznaczać szoku.

Skup się na pozytywach

Twoja praca to wiele stresujących obowiązków, ale na pewno jest też dużo plusów. Wracając do biura po wakacjach staraj się skupić właśnie na pozytywach. Przypomnij sobie, dlaczego pracujesz w tym, a nie innym miejscu i co najbardziej podoba Ci się w Twoim miejscu zatrudnienia. Powrót do pracy po urlopie może być dobrym momentem, by spojrzeć na swoje życie zawodowe z innej perspektywy i podejść do wykonywania obowiązków z nową energią.

A może inna praca?

A może nie jesteś w stanie znaleźć żadnych pozytywów i praca kojarzy Ci się wyłącznie z negatywnymi emocjami? Nie przepadasz za szefem, obowiązki są nieciekawe albo jest zawsze za dużo, a do tego nie możesz się dogadać z pozostałymi pracownikami? Jeżeli zastanawiasz się jak wrócić do pracy po urlopie i nie dostrzegasz choćby jednego poważnego plusa Twojego miejsca pracy, to może warto zadać sobie zupełnie inne pytanie: czy czas zmienić pracę? Urlop jest dobrym moment na refleksję i przemyślenie zawodowych decyzji. Zrelaksowany umysł pozwala na trzeźwe ocenienie sytuacji. Wykorzystaj jeden wieczór, by zastanowić się nad zawodowymi wyborami i dalszą karierą.

Karta kredytowa a debetowa. Czym się różnią?

0

Każdy z nas ma w portfelu jedną lub kilka kart płatniczych, ale często nie do końca zdajemy sobie sprawę z tego, jak działają poszczególne „plastiki” i dlaczego mają taką, a nie inną nazwę. Główny problem polega na rozróżnieniu: karta kredytowa a debetowa. A więc co należy rozumieć pod tymi pojęciami i jakie cechy mają oba typy kart?

Czym jest karta debetowa?

Karta debetowa jest bardzo prostym produktem. Po prostu dostaje ją klient banku, by mógł korzystać z pieniędzy zgromadzonych na swoim koncie. Płacąc kartą debetową bezpośrednio obciążasz swój prywatny rachunek. Możesz wydać tyle pieniędzy, ile znajduje się na rachunku. Jeżeli dojedziesz do zera, to płatność będzie nieskuteczna. Powrót do płatności będzie możliwy dopiero wtedy, gdy na koncie znów znajdą się pieniądze.

Nazwa karty debetowej pochodzi od słowa „debet”, co oznacza obciążenie konta. Nie ma to jednak nic wspólnego ujemnym stanem konta – tymczasem wiele osób z jakiegoś powodu tak właśnie sądzi. Właśnie dlatego karta kredytowa i debetowa wywołują pewne zamieszanie. Winne jest nieprawidłowe rozumienie debetu.

Jak działa karta kredytowa?

Karta kredytowa wygląda dokładnie tak samo jak debetowa i korzystanie z niej jest równie proste. Główna różnica polega skutkach wywoływanych przez płacenie obiema kartami. Jeżeli w sklepie postanowisz wyciągnąć kartę kredytową, bank nie obciąży bezpośrednio Twojego rachunku. Zamiast tego pieniądze zostaną pobrane ze specjalnie założonego konta, na którym znajduje się miesięczny limit karty kredytowej. Oczywiście bank nie jest Twoim sponsorem, więc wszystkie środki, które zostały wypłacone z limitu muszą być oddane – zwykle spłaca się kartę raz w miesiącu. Innymi słowy, po prostu co miesiąc musisz oddać bankowi pieniądze, które pożyczyłeś płacąc kartą kredytową.

W kwestii rozróżnienia karty kredytowej od debetowej ważne są również odsetki. Na karcie debetowej niemożliwe jest wygenerowanie stanu ujemnego, nic nie trzeba spłacać i nie ma mowy o odsetkach. Karta kredytowa wymaga spłaty, a jeśli ta nie następuje, bank zaczyna naliczać odsetki. Co więcej, odsetki mogą się pojawić również wtedy, gdy wydasz zbyt dużo i limit miesięczny zostanie przekroczony. Wówczas „procenty” będą naliczane już następnego dnia.

Jeżeli więc chcesz używać karty kredytowej, powinieneś pamiętać o dwóch rzeczach:

  • pilnuj limitu wydawanych środków,
  • pamiętaj o regularnym spłacaniu zobowiązania.

Różnica pomiędzy kartą kredytową a debetową dotyczy również tego, kto może otrzymać oba produkty. Druga z nich jest dostępna dla każdego właściciela konta. Natomiast karta kredytowa wymaga spełnienie podobnych wymogów, jak zwykły kredyt. Innymi słowy, musisz mieć regularne źródło dochodów, czystą historię kredytową i ukończone 18 lat.

Płatność kartą debetową jako kredytową

Nagłówek tego akapitu jest merytorycznie dość karkołomny, ale dotyczy sytuacji, która często ma miejsce np. podczas zakupów internetowych. Oprócz szybkich przelewów, można zwykle skorzystać z płatności kartą kredytową. Tak ta opcja jest podpisana, ale warto wiedzieć, że często możliwe jest uregulowanie rachunku dowolną kartą płatniczą – również debetową.

Może się zdarzyć, że płatność nie będzie chciała „przejść”. W takim wypadku sprawdź limity płatności internetowych w ustawieniach swojego konta. Często są one domyślnie zaniżone do 0 zł.

Jak działa Kickstarter?

0

To nieprawda, że innowacyjne pomysły są w stanie osiągnąć największy sukces. Facebook nie był pierwszym portalem społecznościowym, a i Kickstarter miał już swoich poprzedników. Dziś jednak to właśnie Facebook króluje na social media, natomiast Kickstarter stał się właściwie synonimem crowdfundingu. Zdarza się zresztą, że osoby niezorientowane w temacie mylą pojęcia i już nie wiedzą co jest portalem, a co rodzajem serwisu. Po pierwsze, podkreślmy, że Kickstarter to po prostu najbardziej popularny serwis crowdfundingowy, działający w Stanach Zjednoczonych. A teraz odpowiedzmy sobie na pytanie jak działa Kickstarter? I co może zrobić Polak, by zbierać pieniądze na swój projekt?

W jaki sposób działa Kickstarter?

Zasada działania Kickstartera jest bardzo prosta. Każdy kto ma pomysł (i firmę w USA… ale o tym za chwilę), może zgłosić swoją ideę. Zakładasz konto na Kickstarterze i uzupełniasz cały formularz dotyczący pomysłu. Niezbędne będzie również przygotowanie odpowiedniej prezentacji, najlepiej w formie filmiku. Musisz postarać się, by jak najbardziej zainspirować inwestorów i zachęcić ich do przeznaczenia kilku dolarów na Twój projekt.

Niezbędne jest również przedstawienie minimalnej kwoty, która sprawi, że Twój pomysł będzie mógł zostać zrealizowany. Po prostu musisz zastanowić się ilu pieniędzy potrzebujesz. Jak duże projekty mają szanse? Rekordziści zbierają nawet po kilka milionów dolarów! A wiele jest również mniejszych propozycji, którym wystarcza kilka, kilkanaście tysięcy.

Co dalej? Jak działa Kickstarter? Odpowiedź trzeba uzupełnić również o „zwrot z inwestycji”. Co możesz zaoferować osobom, które postanowią wyłożyć nieco gotówki na Twój pomysł? Najlepiej określić kilka progów finansowych. Innymi słowy, inną gratyfikację otrzyma użytkownik, który wpłacił 3$, a inną ten, który zainwestował 500$. W tym ostatnim przypadku najczęściej głównym zwrotem z inwestycji jest sam produkt, wysłany do inwestora jeszcze zanim pojawi się w sklepie. Natomiast osoby wpłacające skromniejsze kwoty, mogą otrzymać np. oficjalny plakat czy firmowy gadżet.

Kim są inwestorzy?

Mówiąc o tym jak działa Kickstarter nie można oczywiście pominąć kwestii inwestorów. Kim oni są? to zwykli użytkownicy. Każdy internauta może wpłacać pieniądze na projekty, które przypadną mu do gustu. Dlaczego ludzie mieliby chcieć dzielić się gotówką? Cóż, najwyraźniej społeczeństwo jest zdecydowanie mniej skąpe niż mogłoby się wydawać i gdy tylko na horyzoncie pojawia się ciekawy pomysł, to znajduje się też wiele osób, które chcą pomóc w jego realizacji. Oczywiście duże znaczenie odgrywa też możliwość otrzymania innowacyjnego produktu oraz duże bezpieczeństwo inwestycji. Gdy próg nie zostanie przekroczony, użytkownicy dostają pieniądze z powrotem na konto.

Kickstarter dla Polaków

Mniej przyjemna część odpowiedzi na pytanie o to jak działa Kickstarter dotyczy możliwości zbierania pieniędzy przez osoby spoza USA, w tym Polaków. Otóż, aby rozpocząć zbiórkę musisz mieć amerykańskie obywatelstwo lub założyć firmę w Stanach. To wymaganie może sprawić wiele trudności obywatelom innych krajów, którzy po prostu mają ciekawy pomysł, ale ich firma jest niewielka. Co robić w takim wypadku?

Poza założeniem firmy w USA, możesz wykorzystać pośrednictwo polskich firm, które wyspecjalizowały się w działaniach na Kickstarterze. Potencjał crowdfundingu jest tak duży, że powstały już przedsiębiorstwa, których działalności polega na zgłaszaniu pomysłów w serwisie i wspieraniu kampanii marketingowej zbiórki. Oczywiście taki pośrednik zabierze procent pozyskanej kwoty dla siebie, ale reszta trafi na Twoje konto – o ile oczywiście zbiórka się powiedzie.

Poza tym Kickstarter nie jest jedynym portalem tego rodzaju. W Polsce istnieje kilka serwisów działających na identycznych zasadach. Trudno będzie w nich zebrać takie astronomiczne sumy jak kickstarterowi rekordziści, jednak potencjał polskich zbiórek społecznościowych też jest bardzo duży.

Czym jest employer branding?

0

Employer branding to działania na pograniczu HR oraz marketingu. W większości firm zajmują się nim właśnie te działy. Niektóre przedsiębiorstwa powołują jednak osobne zespoły employer brandingu. Dlaczego to tak ważne, że warto stworzyć nowy team skupiony tylko na EB? Czym jest employer branding? Jakie korzyści przynosi?

Ogólnie mówiąc, employer branding polega na budowaniu wizerunku marki w taki sposób, by była ona kojarzona jako miejsce, w którym warto pracować. Taki przekaz jest kierowany zarówno do aktualnie zatrudnionych pracowników, jak i do potencjalnych rekrutów.

Wewnętrzny employer branding

Czym jest employer branding w kontekście wewnętrznym? Przede wszystkim dbaniem o aktualnych pracowników, by nie zamierzali przejść do konkurencji. Co może obejmować taki EB? Wszystko to, co ważne w życiu zawodowym.

Zacząć można od budowania dobrej atmosfery w pracy, co jest w dużej mierze zależne od kadry kierowniczej. Bardzo ważnym elementem wewnętrznego employer brandingu są także możliwości rozwoju pracowników. Warto zadbać o to, by zatrudnieni mogli regularnie podnosić swoje kwalifikacje, dzięki atrakcyjnym szkoleniom. Z kolei wyższe kwalifikacje i doświadczenie powinny iść w parze z perspektywą awansu. Wewnętrze awanse są bardzo motywujące.

Duże znaczenie mają także dodatkowe benefity, takie jak pakiety sportowe czy opieka zdrowotna. Wartościowe odatki podnoszą jakość życia pracownika, czasem bardziej niż większa wypłata.

Zewnętrzny employer branding

A czym jest employer branding w kontekście działań zewnętrznych? W tym wypadku chodzi o nastawienie na budowanie wizerunku wśród osób, które mogą być potencjalnie zainteresowane pracą w promowanej firmie. EB zewnętrzny obejmuje np. promowanie firmy na uczelniach oraz targach pracy, a także kampanie rekrutacyjne przygotowane tak, by zainteresować grupę docelową.

Dlaczego warto prowadzić employer branding?

Odpowiedź na pytanie o to czym jest employer branding nie może się obyć bez omówienia kwestii przydatność tego rodzaju działań marketingowych. A więc po co te wszystkie działania? Czy faktycznie warto tak wiele inwestować w tworzenie wizerunku firmy jako dobrego pracodawcy?

Zdecydowanie tak. I jest na to kilka mocnych argumentów. Po pierwsze, działania nastawione do wewnątrz zachęcają aktualnych pracowników do pozostania w firmie. To szczególnie ważne, gdy kadra jest doświadczona i dobrze wykwalifikowana. Niektórzy pracodawcy ograniczają inwestycje w pracowników z obawy przed tym, że osoba zatrudniona zacznie szukać nowej pracy, gdy podniesie kwalifikacje. Tymczasem to właśnie brak inwestycji może spowodować, że pracownik postanowi zmienić miejsce zatrudnienia. Jeden wartościowy kurs to sygnał dla pracownika, że w przyszłości może być okazja na kolejne ciekawe szkolenie – wniosek: warto pozostać w tym miejscu pracy.

To samo dotyczy wewnętrznych awansów, które zachęcają do wydajniejszego wykonywania obowiązków. Zatrudnianie na kierownicze stanowiska ludzi z zewnątrz to znak, że perspektywy na rozwój są niewielkie.

Czym jest employer branding? Również sposobem na przyciągnięcie najlepszych pracowników. Utalentowany i dobrze wykwalifikowany pracownik to prawdziwy skarb. Warto zadbać o to, by po studiach zechciał przyjść do Twojej firmy. Równie istotne jest przyciąganie doświadczonych pracowników od konkurencji. Najczęściej osobom z dużym stażem nie chce się szukać nowej pracy. Jednak dobre warunki pracy i możliwości rozwoju mogą zachęcić doświadczonych specjalistów do złożenia CV.

Kiedy warto zmienić pracę?

0

Na rynku pracy z pewnością nie warto działać impulsywnie, bo zwyczajnie można zostać bez zatrudnienia i środków do życia. Rzucanie pracy z byle powodu na pewno nie jest dobrym wyjściem. Z drugiej strony nie można też kurczowo trzymać się złego stanowiska. Kiedy warto zmienić pracę? Jak podejść do tej kwestii, by uniknąć bolesnego błędu?

Telefon z lepszą ofertą

Najbardziej korzystna sytuacja dotycząca zmiany pracy ma miejsce wtedy, gdy to nowy pracodawca sam się o Ciebie ubiega. Rekruter zaprasza Cię na rozmowę kwalifikacyjną, którą pozytywnie przechodzisz i dowiadujesz się, że możesz zarabiać znacznie więcej na podobnym stanowisku.

Nic tylko rzucać pracę? Niekoniecznie. Jest to natomiast znakomity moment, by podjąć negocjacje z aktualnym szefem. Skoro ktoś inny bardziej ceni Twoje umiejętności, to znaczy, że Twoja obecna firma też mogłaby zaproponować awans czy podwyżkę. Warto zmienić pracę, gdy okaże się, że takie negocjacje są całkowicie nieskuteczne i firma nie ma Ci absolutnie nic do zaproponowania. Nie opłaca się przyjmować również ogólnych zapewnień, że w przyszłości pewnie coś się dla Ciebie znajdzie lub szef pomyśli o podwyżce. Liczą się kwoty i konkretne oferty. Jeżeli ich nie ma, czas zmienić barwy.

Co więcej, jeśli na aktualnym stanowisku jednak uda się wynegocjować lepsze warunki, to znów masz pole do rozmów z potencjalnym nowym pracodawcą, który być może zaoferuje jeszcze więcej.

Szef do wymiany

Kiedy warto zmienić pracę? Gdy szef okazuje się trudny do zniesienia? Wiele osób twierdząco odpowiada na tak postawione pytanie i nie można się temu dziwić. W końcu to właśnie od kierownika w dużej mierze zależy atmosfera w pracy i to, jak satysfakcjonujące będzie wykonywanie zawodowych obowiązków. Jeżeli szef Cię nie lubi (albo nie lubi nikogo), niesprawiedliwie przydziela zadania lub zwyczajnie nadużywa swojej władzy, warto porozmawiać o tym z jego przełożonym oraz bezpośrednio z głównym zainteresowanym. Gdy sytuacji nie uda się poprawić, a także nic nie wskazuje na to, by miały nastąpić zmiany w kadrze kierowniczej, czas na szukanie lepszej pracy.

Brak perspektyw na awans

Moment, w którym uświadomisz sobie, że w aktualnej firmie nie masz szans na awans, to również jest ta chwila, kiedy warto zmienić pracę. Brak perspektyw może wynikać z wielu czynników. Na przykład firma słabo sobie radzi i w ogóle się nie rozwija, a więc i pracownikom nie ma nic do zaoferowania. Może się też zdarzyć, że regularnie startujesz w konkursach na wyższe stanowisko, ale awans dostaje ktoś inny. Niektórzy kierownicy stosują dość karkołomny tok rozumowania – wolą zatrzymać dobrego pracownika na niższym stanowisku, bo wiedzą, że na nim doskonale sobie radzi. Niestety jest to również prosta droga do tego, by taka osoba zechciała opuścić szeregi przedsiębiorstwa.

Pracę warto zmienić także wtedy, gdy zauważysz, że większość wyższych stanowisk obejmują ludzie zatrudnieni z zewnątrz – niepracujący wcześniej w Twojej firmie. Takie podejście kadry kierowniczej również nie daje dobrych perspektyw na awans.

Emocje też mają znaczenie

Nie warto przesadnie kierować się emocjami, ale czasem jednak trzeba wziąć je pod uwagę – zwłaszcza w sytuacjach skrajnych. Kiedy warto zmienić pracę? Na przykład wtedy, gdy każdy kolejny dzień w firmie oznacza dla Ciebie duży stres i nic nie wskazuje na to, by miało to ulec zmianie. Ciągły stres jest nie tylko nieprzyjemny, ale również może negatywnie odbić się na zdrowiu psychicznym, dlatego lepiej sobie odpuścić niż brnąć. Negatywne emocje mogą być związane także z wątpliwą etyką działań firmy. Jeżeli musisz robić coś, z czym się dogłębnie nie zgadzasz, taka sytuacja prędzej czy później może Cię mocno obciążyć emocjonalnie. W takim wypadku też warto pomyśleć nad odejściem z pracy i zachowaniem czystego sumienia.

Ponadto warto pomyśleć o pozytywnych emocjach, takich jak pasja do wykonywanego zawodu. Gdy nie czujesz jej w obecnej firmie, może warto poszukać zatrudnienia w miejscu, w którym będziesz chciał pracować głównie dla satysfakcji, stawiając zarobki na drugim planie?

 

ZOBACZ TEŻ