Employer branding to działania na pograniczu HR oraz marketingu. W większości firm zajmują się nim właśnie te działy. Niektóre przedsiębiorstwa powołują jednak osobne zespoły employer brandingu. Dlaczego to tak ważne, że warto stworzyć nowy team skupiony tylko na EB? Czym jest employer branding? Jakie korzyści przynosi?
Ogólnie mówiąc, employer branding polega na budowaniu wizerunku marki w taki sposób, by była ona kojarzona jako miejsce, w którym warto pracować. Taki przekaz jest kierowany zarówno do aktualnie zatrudnionych pracowników, jak i do potencjalnych rekrutów.
Wewnętrzny employer branding
Czym jest employer branding w kontekście wewnętrznym? Przede wszystkim dbaniem o aktualnych pracowników, by nie zamierzali przejść do konkurencji. Co może obejmować taki EB? Wszystko to, co ważne w życiu zawodowym.
Zacząć można od budowania dobrej atmosfery w pracy, co jest w dużej mierze zależne od kadry kierowniczej. Bardzo ważnym elementem wewnętrznego employer brandingu są także możliwości rozwoju pracowników. Warto zadbać o to, by zatrudnieni mogli regularnie podnosić swoje kwalifikacje, dzięki atrakcyjnym szkoleniom. Z kolei wyższe kwalifikacje i doświadczenie powinny iść w parze z perspektywą awansu. Wewnętrze awanse są bardzo motywujące.
Duże znaczenie mają także dodatkowe benefity, takie jak pakiety sportowe czy opieka zdrowotna. Wartościowe odatki podnoszą jakość życia pracownika, czasem bardziej niż większa wypłata.
Zewnętrzny employer branding
A czym jest employer branding w kontekście działań zewnętrznych? W tym wypadku chodzi o nastawienie na budowanie wizerunku wśród osób, które mogą być potencjalnie zainteresowane pracą w promowanej firmie. EB zewnętrzny obejmuje np. promowanie firmy na uczelniach oraz targach pracy, a także kampanie rekrutacyjne przygotowane tak, by zainteresować grupę docelową.
Dlaczego warto prowadzić employer branding?
Odpowiedź na pytanie o to czym jest employer branding nie może się obyć bez omówienia kwestii przydatność tego rodzaju działań marketingowych. A więc po co te wszystkie działania? Czy faktycznie warto tak wiele inwestować w tworzenie wizerunku firmy jako dobrego pracodawcy?
Zdecydowanie tak. I jest na to kilka mocnych argumentów. Po pierwsze, działania nastawione do wewnątrz zachęcają aktualnych pracowników do pozostania w firmie. To szczególnie ważne, gdy kadra jest doświadczona i dobrze wykwalifikowana. Niektórzy pracodawcy ograniczają inwestycje w pracowników z obawy przed tym, że osoba zatrudniona zacznie szukać nowej pracy, gdy podniesie kwalifikacje. Tymczasem to właśnie brak inwestycji może spowodować, że pracownik postanowi zmienić miejsce zatrudnienia. Jeden wartościowy kurs to sygnał dla pracownika, że w przyszłości może być okazja na kolejne ciekawe szkolenie – wniosek: warto pozostać w tym miejscu pracy.
To samo dotyczy wewnętrznych awansów, które zachęcają do wydajniejszego wykonywania obowiązków. Zatrudnianie na kierownicze stanowiska ludzi z zewnątrz to znak, że perspektywy na rozwój są niewielkie.
Czym jest employer branding? Również sposobem na przyciągnięcie najlepszych pracowników. Utalentowany i dobrze wykwalifikowany pracownik to prawdziwy skarb. Warto zadbać o to, by po studiach zechciał przyjść do Twojej firmy. Równie istotne jest przyciąganie doświadczonych pracowników od konkurencji. Najczęściej osobom z dużym stażem nie chce się szukać nowej pracy. Jednak dobre warunki pracy i możliwości rozwoju mogą zachęcić doświadczonych specjalistów do złożenia CV.