Z jednej strony w sieci znajdziesz mnóstwo artykułów dowodzących, że usługa pozycjonowania jest niezbędna, z drugiej nie brakuje nagłówków typu „firmy SEO przestaną istnieć” albo „tylko idioci płacą za pozycjonowanie”. A więc jak jest naprawdę? Czy warto płacić za pozycjonowanie? Jak zwykle odpowiedź jest nieco bardziej złożona, a prawda leży gdzieś po środku. Rozpatrzmy kilka kwestii, które powinieneś wziąć pod uwagę, zanim zdecydujesz się na nawiązanie współpracy.

Czy współpraca z firmą SEO jest niezbędna?

Zacznijmy od tego, że należy oddzielić konieczność pozycjonowania od współpracy z firmami, które świadczą tę usługę. Jeżeli pytasz, czy w ogóle warto zajmować się tematem SEO, to odpowiedź może być tylko jedna – zdecydowanie tak! Odpowiednia optymalizacja strony i dodatkowe działania sprawią, że Google lepiej oceni Twoją witrynę i dotrze na nią większa liczba użytkowników. Co więcej, Twoi konkurenci już pozycjonują swoje strony, a to oznacza, że musisz zacząć działać podobnie, by nie zostać w tyle. Pozycjonowanie jest jedną z podstaw marketingu. Bez niego często strona nie ma nawet szans na bycie wyszukaną przez Google.

Co innego pytanie, czy warto płacić za pozycjonowanie. Otóż SEO możesz się zajmować samodzielnie, jeżeli tylko masz dużo cierpliwości i wolnego czasu. Przyda się też podstawowa wiedza informatyczna, zwłaszcza z zakresu tworzenia stron. Możesz jednak nie mieć żadnej wiedzy, czasu, ani cierpliwości, a za to dysponować środkami, które postanowisz przeznaczyć na pozycjonowanie. Która opcja jest bardziej opłacalna?

Co przemawia przeciw płaceniu?

Zacznijmy od tego dlaczego nie warto płacić za pozycjonowanie. Argument numer jeden zaznaczyliśmy. Pozycjonowaniem możesz się zajmować sam, zupełnie za darmo. Jeżeli znasz CSS-a, zadanie będzie łatwiejsze. Jeśli jednak nie masz pojęcia o kodowaniu, odpowiedniej optymalizacji strony powinieneś wymagać od twórcy Twojej witryny – niestety z jakiegoś powodu wiele firm słabo optymalizuje strony pod SEO. Wiele rzeczy możesz sprawdzić sam, np. jak wyglądają adresy podstron lub jak jakie oznaczenia mają nagłówki i tytuły na blogu. Wytycznych szukaj m.in. na tej stronie Google.

Co Cię czeka, gdy masz zamiar pozycjonować samemu? Przede wszystkim prowadzenie bloga, dodawanie treści, zbieranie linków oraz wspomniana optymalizacja. Oczywiście powinieneś też dobrać słowa kluczowe, które pozwolą na ukierunkowanie i zorganizowanie działań. Wszystkie te rzeczy będą dla Ciebie całkowicie darmowe.

Do negatywnej części odpowiedzi na pytanie o to czy warto płacić za pozycjonowanie trzeba dodać również fakt, że przedsiębiorstwa SEO są dziś bardzo popularne. Wśród nich nie brakuje firm mało rzetelnych i zwyczajnych oszustów. Na co się możesz nadziać? Na przykład na:

  • Firmy jednoosobowe, które dopiero zaczynają udając doświadczone, duże przedsiębiorstwa
  • „Specjalistów” stosujących techniki tzw. black hat SEO, które dają dobre wyniki tylko w krótkiej perspektywie, a następnie mogą nawet doprowadzić do zablokowania witryny w Google
  • Duże firmy, które mają ważniejszych klientów na głowie i wezmą od Ciebie abonament, nie robiąc prawie nic
  • Zwykłych naciągaczy, którzy tworzą niekorzystne umowy i próbują wyłudzić pieniądze.

Dlaczego warto płacić za pozycjonowanie?

Aby jednak nie było tak ponuro, przejdźmy do pozytywnej części odpowiedzi na pytanie o to czy warto płacić za pozycjonowanie. Argumentów na tak nie brakuje i zdaje się, że są one przeważające, z jednym zastrzeżeniem: musisz się przyłożyć i wybrać dobrą firmę. Jak to zrobić? Odpowiedź znajdziesz w naszym poprzednim artykule.

A więc co przemawia za (poważnymi i rzetelnymi) firmami SEO? Przede wszystkim skuteczność wyższa od amatorskich działań. Przedsiębiorstwa SEO z kilkuletnim stażem mają przygotowane zaplecza, sprawdzonych copywriterów i wprawę w dobieraniu słów kluczowych. Nie będą tracić czasu i od razu ruszą we właściwym kierunku, więc efekty zobaczysz szybciej.

Pozycjonując samemu, możesz również popełnić błąd i wkopać się w karę od Google – jeśli będziesz nieostrożny. Doświadczony specjalista będzie z góry wiedział czego unikać, aby wyszukiwarka się nie „zezłościła”.

Ponadto wraz z SEO, możesz zamówić pakiet innych usług, np. kampanię Google AdWords, która swoje kosztuje, ale pozwala na osiągniecie szybszych rezultatów. A do tego pomaga w sprawnym pozycjonowaniu w dłuższej perspektywie.

No i zaletą płacenia za SEO jest również to, że swój czas możesz poświęcić na inne działania, związane z tym samym biznesem, nową stroną lub życiem prywatnym, podczas gdy Twoja witryna będzie pomału pięła się na szczyt listy wyników wyszukiwania.

2 KOMENTARZE

  1. Duże firmy bardzo skrzetnie ukrywaja negatywne opinie o swobie lub zmieniają nazwę firmy…

    Problemem jest to, że klienci nie czytają co podisują, nie rozumieją, nie sprawdzą z prawnikiem, nie poczytają. Szczególnym problemem jestto, iż klienci jak widza DUŻO za TANIEJ lecą do takiej oferty jak muchy do g…a. A wystarczy tylko troszkę się wyedukować…

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here