Biznes franczyzowy i jego rodzaje

Biznes franczyzowy u naszych zachodnich sąsiadów cieszy się ogromną popularnością. Co ciekawe, coraz większe grono zwolenników, zyskuje ona także w naszym kraju. Kolejni przedsiębiorcy decydują się na rozpoczęcie przygody z działalnością w modelu franczyzowym. Praca na tradycyjnym etacie w pewnym momencie przestaje nas satysfakcjonować i poszukujemy innej, własnej ścieżki rozwoju. Założenie swojego biznesu od samego początku bywa ogromnym wyzwaniem.

W biznesie franczyzowym, można powiedzieć, że wszystko co niezbędne by rozkręcić własną firmę dostajemy na starcie. Dzięki temu franczyza może zaoszczędzić wielu problemów np. z budowaniem wizerunku marki. Jakie mamy więc modele działalności franczyzowej?

Modele biznesu franczyzowego, ze względu na rodzaj działalności

Ze względu na rodzaj działalności, biznes franczyzowy możemy podzielić na:

  • franczyzę dystrybucyjną- która jest modelem biznesowym opartym na tym, że franczyzodawca udostępnia franczyzobiorcy niezbędne towary, a także niezbędną wiedzę odnośnie tego, jak należy je sprzedawać. Franczyzobiorca więc otrzymuje wszystko to co niezbędne, czyli znak towarowy i logo, a także może korzystać ze wsparcia w momencie przystosowywania punktu usługowego. Dodatkowo otrzymuje również pełne wsparcie w zakresie szkolenia i doboru personelu, standardów obsługi klienta, merchandisingu i samego marketingu.
  • franczyza usługowa- to drugi model w którym to franczyzodawca udostępnia pełne know-how w zakresie procedur wykonywania usługi. Franczyzobiorca prowadzi więc punkt usługowy wraz ze znakiem towarowym i z odpowiednio przeszkolonym personelem.

Modele biznesu franczyzowego, ze względu na rodzaj know-how

Ze względu na rodzaj przekazywanego know-how możemy wyróżnić następujące rodzaje franczyz:

  • franczyza dystrybucji produktu- w tym modelu biznesu franczyzowego, franczyzobiorca udostępnia franczyzobiorcy swoje know-how w zakresie asortymentu danych produktów lub usług. Warto pamiętać, że franczyzobiorca ma pełną dowolność i może sprzedawać własny asortyment i oferować własne usługi.
  • franczyza koncepcji działalności- w tym modelu również franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy niezbędne know-how, jednak w zakresie koncepcji prowadzenia działalności. Oznacza to, że franczyzobiorca dostaje pełną wiedzę z zakresy sprzedaży produktu, a nawet wykonywania danych usług, ale również koncepcje dotyczące zarządzania przedsiębiorstwem od sposobu jego wizualizacji aż po sposób realizacji usług.

Modele biznesu franczyzowego, ze względu na organizację systemu

Ze względu na organizację systemu, wyróżniamy następujące modele biznesu franczyzowego:

  • franczyza bezpośrednia- kiedy to franczyzobiorca świadczy usługi na podstawie licencji i umowy z franczyzodawcą.
  • franczyza wielokrotna- występuje franczyzobiorca wielokrotny i uzyskuje wyłączność na stworzenie systemu franczyzowego.
  • masterfranczyza- gdzie franczyzodawca udziela franczyzobiorcy wyłączności na korzystanie z pakietu franczyzowego.
  • przedstawicielstwo regionalne- gdzie wyszukuje się na danym terenie nowych franczyzobiorców.

Więcej o modelach biznesowych we franczyzie przeczytasz na portalu branżowym Franczyza w Polsce – dowiedz się więcej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here