Jak podróżować i zarabiać?

0

Zestawienie podróży z pracą to dla wielu osób największe marzenie. Nawet jeśli nie wydaje się to dobrą metodą na stałe funkcjonowanie w życiu dorosłym, to na pewno 1-2 lata po studiach albo rok pomiędzy studiami a liceum można w ten sposób spędzić. Pytanie tylko jak to zrobić? Jak podróżować i zarabiać? Możliwości jest całkiem sporo!

Praca zdalna/freelance

Najwygodniejszym sposobem na podróżowanie i jednoczesne zarabianie jest praca zdalna. A dokładniej rzecz ujmując, jest to metoda na pracę, która umożliwi swobodne poruszanie się po świecie wszędzie tam, gdzie jest internet.

Jeśli chcesz podróżować i zarabiać możesz znaleźć firmę, która pozwala na zdalne wykonywanie obowiązków. Możesz też zacząć pracować jako freelancer. Na czym znasz się najlepiej? Na programowaniu? Pisaniu albo grafice? A może umiesz komponować? W takim razie poszukaj zleceniodawców, uzbieraj trochę pieniędzy, a gdy tylko biznes się rozkręci… ruszaj w podróż. W końcu dla Twoich klientów nie ma to znaczenia, czy wyślesz im dzieło mailem z Barcelony, Petersburga, Warszawy czy Tokio.

Praca z zagraniczną delegacją

Czasem można też znaleźć oferty pracy, których częścią są zagraniczne wyjazdy, np. raz w roku do siedziby firmy na Malcie. W takim układzie pracownik przychodzi np. przez pół roku do pracy w swoim mieście, a potem wyjeżdża jako reprezentant firmy do zagranicznego oddziału na kolejne pół roku. I tak w kółko.

Praca na miejscu

Bardziej ryzykowną opcją jest szukanie pracy w miejscu, do którego się jedzie już po dotarciu na miejsce. Jeśli jednak masz odłożone trochę gotówki i nie boisz się ryzyka, to… czemu nie? Co można robić, by podróżować i zarabiać na miejscu? Jest kilka zawodów, w których łatwo znaleźć zatrudnienie we wszystkich cywilizowanych krajach:

  • korepetycje – szczególnie dobra opcja, gdy znasz język kraju, do którego się wybierasz, a także wtedy, gdy nie masz nic przeciwko, żeby prowadzić szkolenia po angielsku
  • sprzątanie – nie jest to może szczyt marzeń, ale zamiatanie i mycie jakiegoś klubu czy restauracji to łatwa praca, która może zapewnić trochę kasy na wyżywienie,
  • ulotki i naganianie – każde dużo miasto jest pełne ulotkarzy i naganiaczy, a firmy marketingowe non-stop szukają nowych osób chętnych do pracy w tym prostym zawodzie,
  • fotografia – w niektórych miejscach turystycznych fotografowie oferują wykonywanie profesjonalnych zdjęć w atrakcyjnych sceneriach. Jeżeli znasz się na tym fachu, możesz spróbować!
  • barman i kelner – to kolejne zawody, o które łatwo. Wystarczy przejść się ulicami miasta, do którego zmierzasz i popatrzeć na kartki w oknach lub przejrzeć lokalne ogłoszenia w internecie.

Własny blog lub kanał

Bardzo ciekawym sposobem na to, jak podróżować i zarabiać są również blogi i kanały na YouTube. Startowanie z własną stroną lub vlogiem z dnia na dzień zapewne nie będzie skuteczne, ale jeśli zaczniesz już dziś i w pierwszą podróż pojedziesz z odłożonych pieniędzy, kto wie – może już za 2-3 miesiące wybierzesz się do innych krajów za kasę z reklam i wpłaty od patronów.

Blog lub kanał mogą dotyczyć bezpośrednio podróżowania, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by pisać również o innych rzeczach. Własne medium możesz prowadzić z dowolnego miejsca, więc jest to idealny sposób na zarabianie i podróżowanie!

Własny biznes

To samo dotyczy prowadzenia swojej firmy. Nie każdy biznes rodzi takie możliwości, ale z pewnością wachlarz opcji jest tutaj szeroki. Wystarczy dobrze prosperujący sklep internetowy i zatrudnienie jednej osoby do obsługi zamówień, by samemu czerpać pieniądze i mieć wiele czasu wolnego do przeznaczenia na podróże.

 

Jak wybrać konto dla dziecka?

0

Chcesz, by Twoje dziecko mogło mieć własne konto bankowe, na którym będzie gromadzić kieszonkowe? To wygodne rozwiązanie, a przy okazji także dobra okazja do nauki zarządzania gotówką i obsługi rachunków bankowych. Ale jak wybrać konto dla dziecka?

Konto od 13 roku życia

Własne konto mogą mieć dzieci od 13 roku życia. To właśnie w tym momencie potomek nabiera ograniczonej zdolności prawnej, chociaż podejmowane przez niego decyzje muszą być dodatkowo zatwierdzane przez rodzica. Dlatego też dziecko nie może założyć konta samodzielnie – wymagana jest akceptacja rodziciela bądź opiekuna prawnego.

A jak wybrać konto dla dziecka? Podobnie, jak standardowe konto dla dorosłego. Oferty dla dzieci różnią się wysokością opłat i oprocentowaniem. Oczywiście najlepiej, by ten pierwszy parametr wynosił zero, a drugi był jak najwyższy. Na zwykłym koncie jednak nie ma co liczyć na wysoki procent. Warto natomiast dobrze zapoznać się z tabelą opłat i sprawdzić, czy przypadkiem nie kryją się tam jakieś haczyki wyciągające złotówki w trakcie wykonywania przelewów czy innych czynności.

Warto też zwrócić uwagę na jakość konta internetowego. Wszystkie banki udostępniają klientom platformy do obsługi kont online oraz aplikacje mobilne. Niektóre konta internetowe są jednak wygodniejsze od pozostałych. Możesz też zapytać swoją pociechę o to, który rachunek bankowy podoba mu się najbardziej (jeżeli opłaty są jednakowe).

Przekształcenie konta

Konto dziecięce lub młodzieżowe może być w przyszłości przekształcone w konto standardowe dla dorosłego człowieka, gdy dziecko przekroczy magiczny próg 18 lat. Wybór konta dla dziecka nie oznacza jednak, że młoda osoba wkraczająca w dorosłość ma się trzymać tego samego banku – wręcz przeciwnie. Najlepiej sprawdzić dostępne oferty, bo przekształcone konto wcale nie musi być najtańszą opcją.

Subkonto – na koncie rodzica

A co zrobić, gdy dziecko ma mniej niż 13 lat? W takim wypadku może się przydać alternatywne rozwiązanie, czyli subkonto na koncie rodzicielskim. Niektóre banki udostępniają taką opcję właśnie z dedykacją dla najmłodszych użytkowników.

Zalety konta dziecięcego

A może nie zastanawiasz się jak wybrać konto dla dziecka, tylko czy w ogóle warto to robić? Takie rozwiązanie z pewnością ma wiele zalet. Jakie plusy powinieneś wziąć pod uwagę?

Największym walorem jest niezależność młodego człowieka, który może z dumą korzystać z własnego konta, na które wpływają pieniądze w ramach kieszonkowego i kasa z urodzin. Zwykle na kontach dziecięcych nie ma zbyt wiele środków, ale nie musisz się obawiać, że zostaną one pochłonięte przez bankowe opłaty. Wiele kont dziecięcych jest całkowicie darmowych. Rachunek może mieć też niewielkie oprocentowanie, więc młody człowiek będzie mógł nauczyć się na czym polega oszczędzanie.

Zastanawiając się jak wybrać konto dla dziecka możesz być też spokojny o kontrolę nad pieniędzmi. Na kontach dziecięcych można ustalić limity wypłat czy dziennych przelewów.

Dużym plusem jest także możliwość zasilenia konta, gdy wysyłasz dziecko na wakacje. To również bezpieczne rozwiązanie, bo syn lub córka nie muszą chować pieniędzy w plecaku.

Jak napisać oficjalnego e-maila?

0

Musisz wysłać ważną wiadomość, ale nie jesteś pewien, jak się za to zabrać? Zobacz jak napisać oficjalnego e-maila, by zrobić dobre wrażenie na odbiorcy.

Prawidłowe przywitanie

Pierwsze pytanie odnośnie tego, jak napisać oficjalnego e-maila nasuwa się już na samym początku, gdy postanowisz przywitać się z odbiorcą. Powitanie z pewnością musi się znaleźć w wiadomości, ale jak zacząć właściwie w oficjalnym obiegu?

Jeżeli piszesz maila do klienta czy nowego współpracownika, na pewno przesadą nie będzie rozpoczęcie od słów „Szanowny Panie” lub „Szanowna Pani”. Możesz też dodać imię adresata. Jeśli zastanawiasz się, czy na początku i w dalszej części maila pisać Pan/Pani wielką literą czy małą, zawsze lepszym wyjściem będzie wielka litera. Ona po prostu nie może zaszkodzić. Wielka litera świadczy o szacunku do odbiorcy – a raczej nikt nie obrazi się na Ciebie za to, że okazujesz nadmiar szacunku.

Nieco luźniejszym przywitaniem, ale wciąż znakomicie sprawdzającym się w oficjalnej korespondencji, jest „Dzień dobry”. Jeśli zastanawiasz się jak napisać oficjalnego e-maila i masz wątpliwości, czy sytuacja wymaga najwyższego stopnia formalizmu czy też można pisać nieco mniej oficjalnie, klasyczne życzenie dobrego dnia będzie zawsze trafnym wyborem. Wiele osób stosuje tę formę na co dzień, zarówno do komunikacji z nowopoznanymi osobami, jak i stałymi współpracownikami lub klientami.

Właściwy adres e-mail

Obok tego, jak napisać oficjalnego e-maila, duże znaczenie ma również to, z jakiego adresu wysyłasz wiadomość. Odbiorca może widzieć zarówno sam adres, jak i etykiety (np. imię i nazwisko zamiast adresu – zależy to od ustawień wprowadzonych na danej skrzynce). Przed wysłaniem ważnej wiadomości upewnij się, że oba te elementy nie są nieodpowiednie. Mowa przede wszystkim o sytuacjach, w których maila zakładałeś np. na potrzeby jakiegoś forum, gry czy portalu randkowego i wpisałeś zabawną nazwę. W oficjalnym obiegu będzie to wyglądało nieprofesjonalnie.

Uwaga na wielu adresatów

Może się zdarzyć, że chcesz wysłać maila do wielu adresatów lub odpowiadasz na wiadomość, która była wysłana do kilku osób. W obu przypadkach sprawdź dokładnie, jakie adresy pojawiły się w polu „odbiorca”. Dlaczego to ważne?

Po pierwsze, nie należy ujawniać czyiś danych kontaktowych innym osobom. Jeśli chcesz wysłać jednego maila do kilku klientów, pamiętaj, by wyświetlanie adresów było ukryte. W przeciwnym wypadku każdy odbiorca zdobędzie maile pozostałych adresatów.

Jeśli chcesz napisać oficjalnego maila jako odpowiedź lub forward również powinieneś dokładnie sprawdzić pole „odbiorca”. Mogą się tam automatycznie pojawić wszystkie osoby biorące udział w dyskusji, podczas gdy Twoja odpowiedź będzie adresowana np. tylko do ostatniego uczestnika korespondencji.

Warto również dokładnie sprawdzić, czy przypadkiem pod wysyłanym mailem nie dokleiły się poprzednie wiadomości. Niektóre skrzynki pocztowe (np. Gmail), automatycznie chowają starą korespondencję, przez co niektórzy użytkownicy nie zdają sobie sprawy z jej istnienia. Może się więc zdarzyć, że wyślesz klientowi wiadomość wraz z całą dyskusją wewnętrzną firmy na temat zlecenia.

Styl pisania

Jak napisać oficjalnego e-maila? Poprawnie! Nawet jeżeli przecinek i kropka to najrzadziej używane przyciski na Twojej klawiaturze, podczas tworzenia wiadomości w obiegu oficjalnym, stosuj znaki interpunkcyjne wszędzie tam, gdzie być powinny. Jeśli nie jesteś pewien, czy postawić przecinek lub kropkę, sprawdź to w Google – poradnia językowa PWN ma odpowiedź na większość wątpliwości tego rodzaju.

Nie stosuj też znaków specjalnych i interpunkcyjnych w nadmiarze. Jeśli z jakiegoś powodu chcesz wstawić trzykropek, to zrób trzy kropki, a nie dziesięć. Jeśli chcesz wstawić wykrzyknik lub znak zapytania, wystarczy jeden znak, a nie cała seria. Odpada również pisanie całych zdań z włączonym caps lockiem.

Jak bezpiecznie inwestować?

0

Masz nadwyżkę w budżecie? Nie chcesz, by pieniądze leżały na nieoprocentowanym koncie i traciły na wartości? A jednocześnie nie masz zamiaru podejmować niepotrzebnego ryzyka? Wobec tego zastanówmy się, jak bezpiecznie inwestować.

Lokaty bankowe

Podstawowym sposobem na bezpieczne inwestowanie są lokaty bankowe. Każdy bank oferuje swoim klientom lokaty, na których środki inwestora wzrosną o 2-4% w skali roku. Dlaczego lokaty są uważane za tak bezpieczne? Ponieważ stoi za nimi autorytet banku. To prawda, że po światowym kryzysie finansowym można spoglądać na banki z większym sceptycyzmem, jednak wciąż bankructwo dużego gracza to scenariusz bardzo mało prawdopodobny. Poza tym, wiarygodności bankom dodaje państwowy Bankowy Fundusz Gwarancyjny.

Co jeszcze warto wiedzieć o lokatach? Na pewno to, że niestety ich opłacalność może spaść wraz z obniżką stóp procentowych. Poza tym nie warto trzymać się jednego banku. Jak bezpiecznie inwestować, a jednocześnie czerpać zauważalne zyski? Przede wszystkim poprzez aktywne działanie. Jeżeli chcesz dziś założyć lokatę, najpierw dobrze przeszukaj oferty banków, poczytaj opinie i zastanów się, która oferta będzie najlepsza. Za jakiś czas możesz postawić na inną lokatę.

Obligacje

Często odpowiedzią na pytanie o to jak bezpiecznie inwestować są też obligacje Skarbu Państwa. Tutaj znów mamy do czynienia z bardzo wysokim poziomem bezpieczeństwa ze względu na autorytet instytucji Państwa. Scenariusz, w którym kraj bankrutuje jest niemal niemożliwy. Oczywiście znów możemy powiedzieć, że przydarzyło się to w Grecji, jednak taka opcja dla Polski jest niezwykle mało prawdopodobna.

Każda inwestycja wiąże się z ryzykiem, ale w tym wypadku jest ono minimalne. Niestety nie możesz też liczyć na wielkie zyski. Na dobrej lokacie będziesz prawdopodobnie w stanie zarobić więcej niż na obligacjach.

Inwestowanie w długiej perspektywie

A jak bezpiecznie inwestować na giełdzie i w fundusze? I czy w ogóle jest to możliwe? Ryzyko w tym wypadku zawsze będzie wyższe! Ale jest też dobra wiadomość. Praktyka pokazuje, że inwestowanie w akcje dużych spółek oraz w stabilne fundusze jest niemal zawsze opłacalne w długiej perspektywie. Jeśli więc nie masz nic przeciwko temu, żeby zainwestować z perspektywą 10-15 letnią, to możesz uznać, że akcje lub fundusze będą całkiem bezpiecznym wyborem.

A może nieruchomość?

Podobnie, jak w poprzednim przypadku, zazwyczaj na nieruchomościach zyskuje się w długiej perspektywie. Zakup mieszkania lub domu jest dużą inwestycją, ale jeżeli dysponujesz środkami na spłatę rat kredytu warto przemyśleć taką decyzję. Nieruchomość może być oczywiście przeznaczona pod wynajem, dzięki czemu będzie „spłacać się sama”, a prawdopodobnie nawet przyniesie niewielki zysk miesięczny. Minusem jest oczywiście konieczność dbania o stałe obłożenie. A dużym plusem to, że po spłacie całości kredytu, będziesz mógł zarabiać na wynajmie znacznie wyższe kwoty.

Nie ufaj zbyt dobrym ofertom

Co jeszcze warto wiedzieć o tym, jak bezpiecznie inwestować? Przede wszystkim żadna porada nie zastąpi zdrowego rozsądku. Czy można zarobić ponad 14% inwestując w spółkę oferującą lokaty w złoto? Kilka tysięcy Polaków uznało, że jest to wiarygodna opcja. Niestety, zbyt dobre propozycje mogą się okazać zbyt piękne, aby były prawdziwe. Dlatego przed podjęciem decyzji o ulokowaniu środków w podejrzanie atrakcyjną ofertę, zastanów się dwa razy i skonsultuj sprawę ze specjalistami.

 

Jak zrobić przelew na telefonie?

0

Nie zawsze masz przy sobie komputer, ale zawsze masz telefon. Gdy musisz zrobić przelew, możesz wykorzystać do tego smartfona. Jak zrobić przelew na telefonie? Oczywiście możesz po prostu wejść przez przeglądarkę na stronę banku, ale nie jest to zbyt wygodny sposób, biorąc po uwagę niewielki ekran telefonu i obsługę za pomocą dotyku. Z jakich innych metod możesz skorzystać?

Aplikacja mobilna banku

Jednym z najwygodniejszych sposobów na wykonywanie przelewów za pomocą telefonu są aplikacje mobilne banków. Dziś praktycznie każdy bank oferuje taką apkę na podstawowe systemy operacyjne smartfonów. Możesz je zainstalować za darmo poprzez standardowy sklep z aplikacjami na Twoim telefonie (czyli np. Sklep Play na Androidzie).

Dlaczego warto korzystać z aplikacji, gdy chcesz zrobić przelew na telefonie? Ponieważ jest ona dostosowana do małego ekranu smartfona. Zamiast standardowego panelu zobaczysz duże ikony i wyraźne przyciski. Obsługa większości aplikacji jest bardzo prosta. Za ich pomocą sprawdzisz stan konta, zajrzysz do historii i bez problemu wykonasz przelew.

Ta ostatnia czynność również jest często ułatwiona. W jaki sposób? Otóż większość użytkowników korzysta dziś z weryfikacji podwójnej, a więc jednorazowych haseł SMS-owych. Gdy robisz przelew na telefonie, na który jednocześnie dostajesz hasło, to podwójna weryfikacja nie ma sensu, dlatego jest ona pomijana lub też aplikacja sama odczytuje właściwy kod z SMS-a.

Oczywiście z punktu widzenia bezpieczeństwa jest to minus. Dlatego upewnij się, że Twój telefon jest odpowiednio zabezpieczony. Ustaw blokadę ekranu. Nie zapomnij też o bezpiecznym PIN-ie do samej aplikacji bankowej.

BLIK – prosty przelew

Bardzo łatwym sposobem na to, jak zrobić przelew na telefonie jest też system BLIK. Na czym to polega? Jest to forma odwróconej weryfikacji. Najpierw generujesz hasło, a potem je wykorzystujesz. Dokładniej rzecz ujmując, musisz wykonać następujące kroki:

  • zaloguj się do aplikacji mobilnej,
  • znajdź ikonkę blik,
  • kliknij ją i wygeneruj hasło,
  • zapamiętaj albo zapisz hasło,
  • wróć do płatności w sklepie czy gdziekolwiek chciałeś coś kupić i wybierz BLIK jako metodę płatności,
  • wpisz hasło,
  • gotowe!

Proste? Nawet bardzo. Problemem może być jedynie to, że kod ma ograniczenie czasowe, a zdarza się, że strona płatności w sklepie czy innym serwisie się wiesza. Poza tym taka metoda musi być dostępna na danej stronie.

Bezpieczne przelewy przez telefon

Oprócz tego, jak zrobić przelew na telefonie warto się też zastanowić, jak go lepiej nie robić. Mowa oczywiście o kwestiach bezpieczeństwa. Główną zasadą jest tutaj unikanie nieznanych sieci wifi. Najlepiej wykonuj przelewy na swoim własnym internecie z abonamentu. Jeżeli robisz to przez aplikację, nie musisz się martwić żadnymi pakietami danych, bo zbyt wiele informacji nie jest potrzebnych do wykonania przelewu. Tymczasem obce, darmowe wifi można wykorzystać do wyłudzenia Twoich danych.

Jak wybrać firmę pozycjonującą?

2

Gdy zaczynasz prowadzić biznes, zwłaszcza w branży e-commerce, nie warto stawiać pytania, czy współpracować z firmą pozycjonującą. Właściwe pytanie brzmi: jak wybrać firmę pozycjonującą? Śmiało można powiedzieć, że nie ma dziś skutecznego marketingu i dobrze działających biznesów internetowych bez SEO.

A więc na co zwrócić uwagę podczas szukania usługodawcy?

Pytaj o metody

Zanim zaczniesz szukać firmy, postaraj się dowiedzieć trochę o samym pozycjonowaniu. Dlaczego to takie ważne? Oczywiście nie jesteś w stanie stać się szybko specjalistą, ale na pewno warto poznać tzw. metody black hat SEO. To techniki, na które nie pozwala Google. Są już w dużej mierze mało skuteczne, ale niektóre firmy wciąż je stosują, by zapewnić szybkie wyniki. Co w tym złego? Google to nie państwo? Owszem, jednak prędzej czy później zapewne pojawi się nowa aktualizacja skryptu wyszukiwarki lub aktualne procedury Google wykryją oszustwo. A wtedy Twoja strona z samej góry może spaść na dno i to na wiele miesięcy. Lepiej więc być cierpliwym i działać w zgodzie z wyszukiwarkowym gigantem.

A więc podstawowa odpowiedź na pytanie, jak wybrać firmę pozycjonującą brzmi: unikaj black hat SEO i firm, które obiecują, że Twoja strona będzie na szczycie listy w ciągu kilku dni. Trudno podać średni wynik, ale zazwyczaj pozycjonowanie trwa przynajmniej 2-3 miesiące, zanim efekty są dobrze widoczne.

Podczas rozmów o metodach warto się też dowiedzieć, co dzieje się po rozwiązaniu umowy. Wiele agencji prowadzi własne strony, na których dodają linki do stron klienta. Czy po ewentualnym zakończeniu współpracy będziesz mógł przejąć takie zaplecze? Czy odnośniki przynajmniej na nim zostaną czy zostaną usunięte (a raczej przekierowana na innego klienta)?

Jaki model rozliczeń?

Aby ustalić, jak wybrać firmę pozycjonującą musisz też zorientować się w systemach rozliczeń. Jaki model będzie najwygodniejszy? Na pierwszy rzut oka wydaje się, że płatność za efekty. Jest w tym wiele racji, ale też istotny mankament. Firma, która otrzyma pieniądze za frazę na wysokiej pozycji, będzie bardziej skłonna do zaproponowania haseł łatwych do wypozycjonowania, a niekoniecznie korzystnych dla Twojego przedsiębiorstwa. Łatwe frazy nie muszą się przekładać na wyższą sprzedaż czy nawet większą ilość wejść na stronę.

Alternatywą jest stała płatność „abonamentowa”. Tu jednak też pojawia się mały problem – firma nie musi działać sprawnie przez pierwsze miesiące, bo i tak dostanie od Ciebie wynagrodzenie.

Jeżeli druga strona jest otwarta na negocjacje, możesz spróbować umówić się na model, który będzie połączeniem tych dwóch opcji.

Uważaj na oszustów!

Podczas zastanawiania się jak wybrać firmę pozycjonującą nie sposób ominąć tematu oszustów. Niestety w sieci roi się od młodych agencji SEO, a część z nich to zwykli oszuści. Znane są przypadki świadomego niekorzystnego formułowania umów i wyłudzania pieniędzy. Możesz też trafić na firmę, która po prostu nie robi nic, licząc na opłatę abonamentową przez pierwsze miesiące. Rozwiązanie? Oczywiście dokładne czytanie umów, a do tego poleganie na rekomendacjach i dobrych opiniach w sieci.

Przyjrzyj się pozytywnym komentarzom, by ustalić czy pozytywne opinie nie są fejkami. Zapytaj znajomych przedsiębiorców, czy nie mogą kogoś polecić. A gdy zdecydujesz się na współpracę, podpisz umowę z krótkim terminem wypowiedzenia.

Jaką strategię przedsiębiorstwa przyjąć? 4 rodzaje strategii

0

W poprzednim artykule pisaliśmy o analizie SWOT, czyli podstawowej formie analizowanie plusów i minusów pomysłu na biznes lub aktualnie działającej firmy. Analiza SWOT może być bardzo pomocna w budowaniu jasnego obrazu biznesu. To duża zaleta dla zarządu czy osoby, która właśnie chce założyć firmę. Takie podsumowanie ma ogromne znaczenie także dla ewentualnych inwestorów lub organów zajmujących się dofinansowaniami ze środków publicznych.

Poza tymi zaletami, SWOT ma jeszcze jeden ważny plus – pomaga ustalić jaką strategię przedsiębiorstwa przyjąć. W jaki sposób?

Aby zacząć myśleć o strategii powinniśmy zestawić poszczególne elementy z zapisanej tabeli. Dlatego tak ważne jest jej wcześniejsze rzetelne przygotowanie. Ustal, czy poszczególne czynniki są ze sobą powiązane, a następnie zastanów się nad jedną z poniższych strategii.

Strategia agresywna

Jeżeli okaże się, że mocne strony są skorelowane z szansami, biznes może przyjąć strategię agresywną, a więc najbardziej pożądaną. Jest ona możliwa wtedy, gdy mocne strony zapisane w analizie pozwalają na wykorzystanie tych zjawisk, które zapisaliśmy jako szanse. Skoro firma jest w stanie wykorzystywać szanse, bo ma do tego środki, technologię czy odpowiednio wykwalifikowaną kadrę, to znaczy, że biznes może się dynamicznie rozwijać.

Strategia konserwatywna

Może się też zdarzyć, że przedsiębiorstwo stoi w obliczu ważnych zagrożeń, ale jednocześnie jego mocne strony są w stanie zniwelować to, co wpisaliśmy do kategorii threats. Jeżeli takie działanie będzie konieczne, mówimy o strategii konserwatywnej. Może to dotyczyć np. sytuacji, w której chłodniejszy sezon letni sprawił, że mniej osób przyjechało do naszego ośrodka wypoczynkowego. Jednak gorsze miesiące jesteś w stanie przetrwać, ponieważ pieniądze z poprzednich lat pozwalają na utrzymanie biznesu.

Taka odpowiedź na pytanie jaką strategię przedsiębiorstwa przyjąć dotyczy przede wszystkim biznesów, które już istnieją na rynku. Jest ona nastawiona na przeczekanie czasu niekorzystnego dla przedsiębiorstwa.

Strategia konkurencyjna

Jaką strategię przedsiębiorstwa przyjąć, gdy mamy do czynienia z szansami, których nie możemy wykorzystać z powodu słabych stron biznesu? W taki wypadku powinniśmy dążyć to usunięcia wad, które blokują rozwój. Takie podejście jest nazywane strategią konkurencyjną. Najprostsza sytuacja tego rodzaju dotyczy np. braku środków na zakup nowych pojazdów do naszej floty, przez co nie jesteśmy w stanie obsłużyć nadwyżki zamówień. W takim wypadku powinniśmy starać się pozyskanie dodatkowych funduszy, które pozwolą na uzupełnienie liczby pojazdów i wykorzystanie szansy, którą daje rynek.

Strategia obronna

Po analizie SWOT możemy też dojść do wniosku, że nasza sytuacja jest bardzo niekorzystna, ponieważ słabe strony biznesu sprawiają, że jesteśmy bardziej podatni na główne zagrożenia lub na odwrót – zagrożenia zwiększają wady naszej firmy. Co robić w takim przypadku? Jaką strategię przedsiębiorstwa przyjąć? Odpowiednie będzie nastawienie obronne, a więc próba utrzymania się na rynku pomimo bardzo prawdopodobnych strat.

Jak przeprowadzić analizę SWOT?

1

Analiza SWOT jest bardzo wygodnym narzędziem do sprawdzenia opłacalności inwestycji czy pomysłu na biznes. Można ją wykorzystać także podczas rozwiazywania prywatnych problemów, planowania kariery czy ścieżki rozwoju osobistego. Z biznesowego punktu widzenia może się przydać także podczas wizyty w banku, gdy zechcesz dostać kredyt lub kiedy będziesz ubiegać się o wsparcie instytucji finansowych czy tzw. aniołów biznesu.

Jak przeprowadzić analizę SWOT? W najprostszym wydaniu wymaga ona jedynie stworzenia tabeli podzielonej na cztery części. W kolejnych komórkach wpisujemy:

  • Mocne strony (Strengths)
  • Słabe strony (Weaknesses)
  • Szanse (Oportunities)
  • Zagrożenia (Threats)

Na myśl przychodzi od razu pytanie: po co Ci dodatkowa tabelka? Czy nie szkoda czasu na jej sporządzanie?

Pierwszy ważny powód za wykonaniem analizy SWOT już wymieniliśmy – może być ona wymagana przez inwestorów, którzy będą chcieli mieć jasny obraz Twojej propozycji. Drugi powód jest „miękki”, ale równie istotny. Mianowicie, analiza SWOT bardzo ułatwia obiektywne ocenienie pomysłu i organizację wszystkich plusów i minusów. Może znacznie pomóc w przewidywaniu i rozwiązywaniu problemów oraz zwiększyć szanse na dobry start.

Zobaczmy po kolei, jak przeprowadzić analizę SWOT.

Mocne strony

Tutaj zapisujemy wszystkie zalety naszego pomysłu, zwłaszcza te, które dają nam przewagę nad konkurencją. Będzie to np. niska cena produktów, nowoczesne zaplecze techniczne, innowacyjne rozwiązanie, doświadczona kadra itp.

Mocne strony dotyczą cech samego biznesu.

Słabe strony

Słabe strony to oczywiście przeciwieństwo poprzedniej kategorii. Dla odmiany wpisz tu wszystko to, co sprawia, że Twój biznes poradzi sobie gorzej. W tym dziale może się znaleźć np. brak doświadczenia czy niewielka rezerwa finansowa. Pod uwagę warto też wziąć dostęp do klientów oraz świadomość marki wśród odbiorców.

Aby przeprowadzić analizę SWOT rzetelnie, kluczowe jest obiektywne podejście i trzeźwa ocena. Lepiej dojść do wniosku, że biznes ma dużo słabych stron i zacząć nad nimi pracować niż ukrywać mankamenty.

Szanse

Czym różnią się szanse od mocnych stron? Tym razem musisz skupić się na czynnikach zewnętrznych. Na wszystkim, co może sprawić, że Twój biznes pojawi się we właściwym miejscu i czasie. Dotyczy to zarówno sytuacji aktualnej, jak i przewidywanych przyszłych wydarzeń. Na przykład duże poparcia dla środowisk prawicowych wśród młodych Polaków to szansa na wyższą sprzedaż koszulek szkalujących lewicę.

Do szans można zaliczyć też słabą konkurencję, upadające firmy konkurentów, trendy w branży czy zapowiedź zmiany prawa na korzyść dla biznesów, takich jak Twój.

Zagrożenia

Zagrożenia to przeciwieństwo szans. Aby w pełni przeprowadzić analizę SWOT wpisz w to ostatnie pole wszystkie przewidywane zagrożenia dla Twojego biznesu czy inwestycji. Może to być np. zapowiedź wyższych podatków, nowy silny gracz na rynku czy fakt, że rozwiązanie jest nowe i klienci mogą być nieufni.

Źródła informacji do analizy SWOT

Jeśli zastanawiasz się, jak przeprowadzić analizę SWOT, by była ona rzetelna, dobrą odpowiedzią będzie gruntowy research oraz współpraca ze znajomymi, rodziną oraz potencjalnymi partnerami czy współpracownikami.

Wiele cennych informacji znajdziesz w powszechnie dostępnych raportach, na forach internetowych i w branżowych artykułach. Część informacji możesz też zdobyć udając klienta konkurencji i prosząc o wycenę lub rejestrując się na stronie hurtowni, by mieć dostęp do cen towarów.

Natomiast współpraca z innymi osobami pomoże Ci w stworzeniu pełnego, obiektywnego obrazu. Nikt nie przepada za krytyką, ale czasem warto posłuchać znajomych i zgodzić się z ich zastrzeżeniami. Jeżeli będą one racjonalne, koniecznie zapisz je w analizie SWOT.

Gdzie szukać nowych klientów?

0

Jeżeli prowadzisz własną działalność lub działasz jako freelancer, nie zastanawiasz się nad tym, czy szef jest zadowolony albo ile punktów brakuje Ci do premii. Masz za to inny problem: gdzie szukać nowych klientów? Dużym błędem jest opieranie całej działalności na jednym lub dwóch klientach. Nawet jeżeli są to wiarygodne i duże firmy, bezpieczniej jest zadbać o większą dywersyfikację. Trochę jak z grą na giełdzie, tyle że tutaj inwestujesz czas. A im bardziej zróżnicowany będzie Twój „portfel inwestycyjny” tym większa szansa, że Twoja działalność będzie się miała dobrze i nie będzie przynosić strat w razie większych zawirowań.

Gdy polegasz na jednym kliencie, a ten nagle zrezygnuje lub popadnie w kłopoty finansowe – zostajesz na lodzie. Kiedy masz dziesięciu klientów, a jeden niespodziewanie odpadnie, po prostu poświęcisz ten czas na szukanie kolejnego zleceniodawcy, a Twoje straty będą znacznie mniejsze.

A więc gdzie szukać nowych klientów?

Zacznij od portali ogłoszeniowych

Działania warto zacząć od portali ogłoszeniowych. Na początek wybierz portale uniwersalne, z ogłoszeniami na każdy temat. Następnie stwórz konto w serwisach usługowych. Staraj się śledzić ogłoszenia regularnie, najlepiej codziennie. Zleceniodawcy często są „niecierpliwi”, a gdy konkurencja jest duża, wartościowe ogłoszenie może być nieaktualne w ciągu godziny! A cóż dopiero, gdy miną dwa dni…

Zaletą niektórych serwisów usługowych jest też to, że pozwalają na rozliczanie się za pośrednictwem portalu, a nawet umożliwiają wystawianie faktur za dodatkową opłatą. Dzięki temu nawet osoba bez działalności gospodarczej może zaproponować klientowi FV lub po prostu wykonać usługę bez dodatkowych formalności, w pełni legalnie.

Zapisz się do grup na FB

Patrząc na możliwości jakie daje Facebook można dojść do wniosku, że niebawem zastąpi Internet jako taki. A mówiąc na poważnie, FB doskonale nadaje się m.in. do znajdowania nowych usługobiorców na wiele sposobów.

Gdzie szukać klientów na Facebooku? Przede wszystkim w grupach. Użyj wyszukiwarki, by znaleźć grupy zgodne z Twoją branżą. Wyślij prośbę o dołączenie. A po dodaniu, wrzuć ogłoszenie własnych usług, najlepiej z linkiem do portfolio. Włącz też śledzenie postów w danej grupie. Opcję tę trzeba zaznaczyć oddzielnie, jeżeli chcesz, by Facebook informował Cię o wszystkich nowych postach. W przeciwnym razie portal wyświetli Ci tylko te informacje, które uzna za stosowne, a wiele ciekawych ogłoszeń może Ci przejść koło nosa.

Gdy zauważysz ciekawe ogłoszenie, napisz wiadomość prywatną do ogłoszeniodawcy i dodaj komentarz pod postem, w którym wspomnisz, że już wysłałeś wiadomość. Po co taki zabieg? Ponieważ wiadomości od nieznajomych trafiają do folderu „inne” i można je łatwo przegapić. Nie zapomnij też samemu sprawdzać tego folderu, gdy dasz ogłoszenie.

Niech klienci szukają Ciebie

Na koniec możemy udzielić jeszcze przewrotnej odpowiedzi na pytanie o to, gdzie szukać nowych klientów – otóż: niech klienci szukają Cię sami! W jaki sposób? Najlepiej, by usłyszeli o doskonałej jakości Twoich usług i o tym, jak dobry jest z Tobą kontakt od Twoich aktualnych klientów. Innymi słowy, niech zadziała system poleceń. To stara metoda, która sprawdza się nadal w XXI wieku. Po prostu rób dobrze to czym się zajmujesz. Staraj się działać rzetelnie i uczciwie. Trzymaj się terminów, a na pewno co jakiś czas pojawi się na Twojej skrzynce nowa wiadomość zaczynająca się słowami „Dzień dobry, dostałem Pana maila od X, dla którego Pan wykonywał…”.

Drugi sposób, by „szukać klientów pasywnie” to własna, dobrze wypozycjonowana strona internetowa. Wiele osób zaczyna poszukiwania wykonawców od Google. Jeżeli będziesz wysoko na liście wyników wyszukiwania i zadbasz o przejrzystą stronę, ciekawie przedstawioną ofertę i wyraźnie zaznaczone dane kontaktowe, nowi klienci będą licznie przybywać.

Jak skupić się na priorytetach?

0

Stres i nerwy sprzyjają chaotycznemu myśleniu. Natomiast nadmiar obowiązków sprawia, że jesteś przemęczony i nie potrafisz trzeźwo ocenić sytuacji. W konsekwencji cały czas pracujesz, a na horyzoncie ciągle widoczne są nowe cele, których nie możesz dogonić. Czy nie byłoby o wiele łatwiej, gdybyś wiedział, jak skupić się priorytetach? Nie wszystkie zadania musisz zrealizować lub przynajmniej niektóre z nich nie muszą być wykonane na 100%. Co zrobić, by przełamać negatywną spiralę i sprawniej zabrać się za najważniejsze cele?

Nabierz dystansu

Nie jesteś w stanie ocenić sytuacji, w której się znalazłeś, gdy tkwisz cały czas w samym jej centrum. Musisz odejść, odizolować się i spojrzeć na swoje sprawy z dystansu. Wtedy obraz będzie bardziej klarowny. To trochę jak z wieszaniem obrazka na ścianie. Dopóki go trzymasz i przestawiasz, nie jesteś w stanie stwierdzić, czy na pewno dobrze komponuje się z pozostałymi elementami, czy jest za nisko lub zbyt wysoko. Gdy się oddalisz, natychmiast znajdziesz odpowiedzi na te pytania i będziesz wiedział co robić.

Jak skupić się na priorytetach? Na jakiś czas w ogóle zapomnij o sprawach zawodowych i ważnych kwestiach osobistych. Pozwól, by Twój umysł odpoczął. Wybierz się na długi spacer, pójdź na siłownię lub wsiądź na rower. Obejrzyj film albo pograj na konsoli. Wróć do tematu, gdy już się zrelaksujesz, a zobaczysz, że ocena sytuacji będzie dla Ciebie znacznie łatwiejsza.

Nawiasem mówiąc, uprawianie sportów wytrzymałościowych sprawdza się szczególnie dobrze w nabieraniu dystansu, a podczas biegania czy długiej przejażdżki rowerowej odpowiedzi często same przychodzą do głowy. Nie wierzysz? Spróbuj.

Oceń zyski i straty

Większość osób pracujących zmaga się z nadmiarem obowiązków. Warto pamiętać, że nie wszystkie zadania są tak samo istotne. Ponadto na pewno nie cała praca musi być wykonana perfekcyjnie. Zastanów się, jakie będą zyski i straty z wykonania poszczególnych zadań. Być może wykonanie jednych otwiera drogę do awansu albo pozwala na nawiązanie relacji z klientem ważnym dla firmy? Może część zadań nie ma większego znaczenia i wystarczy je po prostu „odhaczyć”? Aby skupić się na priorytetach znajdź te zadania, które mogą Ci przynieść największe korzyści i te, których niewykonanie w terminie przyniesie największe straty.

Kluczowe zadania na początek

Twoja praca będzie znacznie przyjemniejsza i bardziej satysfakcjonująca, gdy okaże się, że wszystkie najważniejsze zadania masz już za sobą, a pozostały Ci do wykonania jedynie kwestie o mniejszym znaczeniu dla firmy i Twojej kariery. A więc, gdy już ustalisz, jakie cele są najważniejsze, zapisz je na sam początek harmonogramu i staraj się je wykonać jak najwcześniej. Odkładanie nie ma żadnego sensu. Ciągle przekładając ważną pracę na później doprowadzisz do sytuacji, w której będzie nad Tobą nieustannie ciążyło widmo niezałatwionych, stresujących spraw. Wiesz już jak skupić się na priorytetach, teraz czas przesunąć je na początek kolejki zadań i zabrać się za nie jak najwcześniej.

ZOBACZ TEŻ