Stres i nerwy sprzyjają chaotycznemu myśleniu. Natomiast nadmiar obowiązków sprawia, że jesteś przemęczony i nie potrafisz trzeźwo ocenić sytuacji. W konsekwencji cały czas pracujesz, a na horyzoncie ciągle widoczne są nowe cele, których nie możesz dogonić. Czy nie byłoby o wiele łatwiej, gdybyś wiedział, jak skupić się priorytetach? Nie wszystkie zadania musisz zrealizować lub przynajmniej niektóre z nich nie muszą być wykonane na 100%. Co zrobić, by przełamać negatywną spiralę i sprawniej zabrać się za najważniejsze cele?

Nabierz dystansu

Nie jesteś w stanie ocenić sytuacji, w której się znalazłeś, gdy tkwisz cały czas w samym jej centrum. Musisz odejść, odizolować się i spojrzeć na swoje sprawy z dystansu. Wtedy obraz będzie bardziej klarowny. To trochę jak z wieszaniem obrazka na ścianie. Dopóki go trzymasz i przestawiasz, nie jesteś w stanie stwierdzić, czy na pewno dobrze komponuje się z pozostałymi elementami, czy jest za nisko lub zbyt wysoko. Gdy się oddalisz, natychmiast znajdziesz odpowiedzi na te pytania i będziesz wiedział co robić.

Jak skupić się na priorytetach? Na jakiś czas w ogóle zapomnij o sprawach zawodowych i ważnych kwestiach osobistych. Pozwól, by Twój umysł odpoczął. Wybierz się na długi spacer, pójdź na siłownię lub wsiądź na rower. Obejrzyj film albo pograj na konsoli. Wróć do tematu, gdy już się zrelaksujesz, a zobaczysz, że ocena sytuacji będzie dla Ciebie znacznie łatwiejsza.

Nawiasem mówiąc, uprawianie sportów wytrzymałościowych sprawdza się szczególnie dobrze w nabieraniu dystansu, a podczas biegania czy długiej przejażdżki rowerowej odpowiedzi często same przychodzą do głowy. Nie wierzysz? Spróbuj.

Oceń zyski i straty

Większość osób pracujących zmaga się z nadmiarem obowiązków. Warto pamiętać, że nie wszystkie zadania są tak samo istotne. Ponadto na pewno nie cała praca musi być wykonana perfekcyjnie. Zastanów się, jakie będą zyski i straty z wykonania poszczególnych zadań. Być może wykonanie jednych otwiera drogę do awansu albo pozwala na nawiązanie relacji z klientem ważnym dla firmy? Może część zadań nie ma większego znaczenia i wystarczy je po prostu „odhaczyć”? Aby skupić się na priorytetach znajdź te zadania, które mogą Ci przynieść największe korzyści i te, których niewykonanie w terminie przyniesie największe straty.

Kluczowe zadania na początek

Twoja praca będzie znacznie przyjemniejsza i bardziej satysfakcjonująca, gdy okaże się, że wszystkie najważniejsze zadania masz już za sobą, a pozostały Ci do wykonania jedynie kwestie o mniejszym znaczeniu dla firmy i Twojej kariery. A więc, gdy już ustalisz, jakie cele są najważniejsze, zapisz je na sam początek harmonogramu i staraj się je wykonać jak najwcześniej. Odkładanie nie ma żadnego sensu. Ciągle przekładając ważną pracę na później doprowadzisz do sytuacji, w której będzie nad Tobą nieustannie ciążyło widmo niezałatwionych, stresujących spraw. Wiesz już jak skupić się na priorytetach, teraz czas przesunąć je na początek kolejki zadań i zabrać się za nie jak najwcześniej.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here